Kapittel 9 og 10
Kapittel 9
Dette kapitelet fortalte mye på en meget kort tid, her har det godt et par uker siden Bruno skrev brevet sitt. Bruno får oppstart på skolen sin, Herr Liszt en mann som virker litt opphisset, han mener at skjønnlitteratur var bortkastet. Han mener at samfunnsfag og geografi er viktig. Senere i kapittelet grubler Bruno om situasjonen han og de andre i Alt-Trist han sier "Hva var egentlig forskjellen? Tenkte han for seg selv. Og hvem bestemte hvem som skulle gå i pyjamas og hvem som skulle bære uniform?" Dette her representerer Bruno sin naive og barnlige natur. Dette her får oss til og gruble over om hvem som egentlig bestemmer i leiren. Ved og stille lette spørsmål som leseren kan fra før, for og gi oss svar på ting vi allerede kan i boka. Bruno bestemmer seg for og dra på en oppdagelsesferd, han reiser imot gjerdet et sted hans foreldre ba han strengt forbud imot, dette her er det en tydelig spennings oppbygning. Dette ser vi når det står "Det eneste Bruno prøvde å glemme, var at han utallige ganger hadde fått beskjed av både mor og far om at han ikke hadde lov til å gå i den retningen, at han ikke hadde lov til å nærme seg gjerdet eller leieren, og viktigst av alt.at der var forbudt å dra på oppdagelsesferd i Alt-Trist." Gjerdet kan tolkes som et bur for både Bruno og han fantasi fulle tankegang, at han må gi slipp og vokse opp.
Kommentarer
Legg inn en kommentar